Saturday 15 September 2012

Tikus raksasa Afrika ini telah memakan 2 orang bayi.



















Afrika Selatan diteror tikus. Bukan tikus biasa, melainkan tikus-tikus bersaiz kucing. Dengan ukuran sebesar

itu, tikus-tikus itu mencari mangsa yang cukup besar. Bayi. Tikus itu boleh tumbuh hingga hampir satu meter, dari muncungnya hingga ekor. Sementara gigi depannya sepanjang 2.5 cm.


Minggu ini terjadi dua tragedi mengerikan. Tikus-tikus raksasa memakan dua bayi dalam dua peristiwa berbeza. Lunathi Dwadwa (3) terbunuh dalam tidurnya di kawasan kumuh di luar Cape Town. Sementara seorang bayi lain menjadi mangsa tikus di Soweto, tak jauh dari Johannesburg pada hari yagn sama.

"Kami mendapat panggilan dari lokasi kejadian, tentang mengorbankan bayi akibat serangan tikus," kata polis bernama Bongai Mhlongo.

"Kami menahan ibunya dengan tuduhan kelalaian yang mengakibatkan kematian," tambahnya.

Bulan lalu, Nomathemba Joyi (77) juga mati selepas tikus-tikus raksasa memakan sisi kanan wajahnya.

Di kawasan kumuh Afrika Selatan, tikus raksasa biasa ditemui di tempat-tempat sampah. Tikus jenis itu boleh tumbuh hingga hampir satu meter, dari muncungnya hingga ekor. Sementara gigi depannya sepanjang 2.5 cm.

Tikus-tikus itu diyakini termasuk jenis African Giant Pouched Rats, salah satu jenis tikus terbesar di dunia. Mereka lebih aktif di malam hari, pemakan segala, dan boleh menghasilkan 50 anak dalam setahun. Beberapa suku di Afrika mengembangbiakkan tikus jenis itu untuk dimakan.

No comments:

Post a Comment