Friday 14 September 2012

JOM CUBA!!! resepi MARUKU RANGUP!!!


BAHAN-BAHAN:
Cara menghasilkan tepung kacang Thosai/ Ulundu/ Urad Dhal.
300 gm kacang tosai(putih kekuningan). Goreng kering di dalam kuali se hingga warnanya berubah keperangan. Jangan terlalu lama. Biarkan sejuk sedikit. Kisar halus KERING sehingga jadi tepung dengan menggunakan pengisar(blender) sekiranya terdapat kasar sedikit dibahagian atas tidak mengapa. Anda boleh hasilkan 1 cawan tepung kacang thosai ini.
  • 1 cawan (cup) tepung kacang thosai.
  • 4 cawan tepung beras.
  • 2 sudu buter atau majerin lembut.
  • 1 sudu kecil biji rempah jemuju/ oregano. (boleh dapati dari kedai rempah beli 0.50 sen).
  • 1 sudu bijan.
  • 1 sudu kecil garam. (dilarutkan didalam air suam).
  • 2 cawan air suam.
  • Serbuk Cili ikut kepedasan yang diperlukan* (pilihan)
  • Daun Kari 8-10 helai dicincang* (pilihan)
CARA-CARA:
  1. Masukkan semua bahan di atas ke dalam bekas.  Sebatikan butter/majerin dengan tepung.
  2. Masukkan air suam ke dalam bekas. Jadikan tepung doh yang lembut. Sekiranya doh anda terlalu keras, tambahkan sedikit air. Doh yang keras sukar dan mudah putus semasa memutar dalam acuan murukku.
  3. Pilih acuan maruku yang anda kehendaki. Masukkan acu pilihan anda ke dalam alat membentuk  murukku.  Masukkan sedikit doh ke dalam alat acuan murukku. Tutup penutupnya.
  4. Ambil Alluminium foil atau sehelai plastik (beg plastik) sederhana lebar dan sapukan minyak supaya murukku anda tidak melekat dan senang dijatuhkan kedalam minyak panas.
  5. Acuan maruku datang dengan berbagai bentuk (putu mayom dibuat dengan alat murukku ini tapi cuma acuannya yang berlainan). Pilih acuan bintang tunggal sebagai pilihan. Anda boleh pilih apa yang anda suka.
  6. Masa hendak putar maruku ini memang kekok pada mulanya, tetapi lama-kelaman ia amat mudah dan “Fun”. Mula pusing/tekan perlahan alat murukku anda dengan mulakan dengan membuat bulatan pertama yang kecil di atas foil alluminium anda diikuti dengan pusingan bulatan kedua, ketiga dan ikut sais anda perlukan. Penghujung perlu ditekan pada murukku supaya ia tidak terbuka semasa goreng.
  7. Panaskan minyak dalam kuali sehingga panas dan masukkan maruku satu persatu dengan angkat maruku dari atas aluminium foil dengan cermat dan masukkan perlahan-lahan dalam minyak panas. Tentukan maruku baru masukkan dan telah masak tidak melekat diantara satu sama lain.
  8. Maruku yang telah masak senang untuk kenal pasti. Apabila maruku yang sedang masak telah berhenti mengeluarkan gelombong udara(air bubbles) maka maruku tersebut telah masak. Gelombong udara tersebut adalah wap air yang dibeskan oleh maruku tersebut.
  9. Sejukkan dalam beberapa minit dan simpan maruku anda dalam bekas kedap udara. Anda boleh dapatkan 50 pcs murukku bersaiz 3 inci. 

No comments:

Post a Comment