Thursday 16 August 2012

Kesan Buruk Makan Kuning Telur Sama Seperti Merokok


Meskipun kuning telur kaya dengan nutrisi, tetapi memakan kuning telur secara kerap boleh mengakibatkan kesan buruk terhadap kesihatan. 


Para pakar kesihatan menemui bahawa mengambil kuning telur dapat mempercepat aterosklerosis, penyakit arteri koroner, seperti halnya merokok.

Dr. David Spence dari Western University , Kanada, dan pasukannya meneliti lebih dari 1200 pesakit di London Health Sciences Centre’s University Hospital. Mereka menemukan bahawa mengambil telur secara teratur, dua per tiga sama buruknya dengan merokok. Dengan kata lain, baik merokok mahupun memakan kuning telur dapat mempercepat aterosklerosis.

Aterosklerosis adalah perubahan pada pembuluh darah dimana plak terbentuk pada dinding arteri bahagian dalam dan diperburuk dengan kolesterol. Plak yang pecah merupakan penyebab yang umum sebahagian besar serangan jantung dan stroke.

Penelitian tersebut juga menemukan bahawa orang yang mengambil tiga atau lebih kuning telur dalam seminggu, memiliki kesan plak secara signifikan, lebih dari orang yang makan dua atau kurang kuning telur seminggu.

“Telah diketahui sejak lama bahawa pengambilan kolesterol yang tinggi meningkatkan risiko kardiovaskular, dan kuning telur memiliki kolesterol yang sangat tinggi. Pada penghidap diabetes, mengambil telur dalam sehari dapat meningkatkan antara 2 hingg 5 kali ganda risiko koroner.” kata Dr. Spence, yang memimpin kajian.

Dr. Spence menambahkan bahawa kesan mengambil kuning telur dari waktu ke waktu pada peningkatan plak di arteri tidak tergantung pada jenis kelamin, kolesterol, tekanan darah, merokok, indeks BMI tubuh, dan diabetes. Penelitian ini telah dipublikasikan secara online dalam jurnal Atherosclerosis.

No comments:

Post a Comment