Tuesday 31 March 2015

toner buah ( buat sendiri)

 

Assalamualaikum...

Hari tiba-tiba2 mood nak cite pasal cantik2..
Korang tau x apa itu toner or bhsa melayunya
Penyegar wajah... Tau x fungsi pengegar wajah?
Funsinya Utk menutup pori2 yang terbuka supaya kulit kelihatan mulus gitu, selain tu toner gak mengelakkan kulit menjadi kering...tu pn jika Produk kosmetik yg add smthing yg blh melembabkan kulit...so hari ni saya nk story mory dgn korang cmne nk buat toner Buah Sendiri...

Bahan2 nya

- cuka epal( boleh cari KT kedai pak Arab ke, Pakistan ke APA ke..ada je)
 ( kalau nak yg original gitu saya buat Sendiri blh cari dgn saya)

-air suling blh, air mineral blh..kalau air gunung lg OK

-lavender oil( yg ni klu xjmpa pn blh cari dgn saya, mcm2 oil ada)

Cara2 nya:

Jeng...jeng..

 Campurkan 2/3 air & 1/3 cuka epal beserta 5 titis lavender oil & goncang sebati, masukkan dlm Bekas toner terpakai, Serta blh digunakan 2x 1 hari.

Khasiatnya
Pertama sekali segala cucu Nenek jerawat sume akan mengering
Kedua... Cacing resdung ke hama ke sume berpindah dari muka kita
Ketiga...kulit jadi licin tp jgn terlebih pakai lak...ingt 2x sehari je..jgn bg kna mata.pedih yang oii...
Keempat toner tersebut akan melembabkan wajah...kerana terdapat lavender oil..klu nk letak oil lain pn leh..bg contact sy klu nk minyak lain..mcm2 ada...

Avoid

Haa... Yg ni kna ikut...kalau x lain jadik nya...
Jgn terlebih berjemur bwh matahari masa pkai toner ni..klu rasa nk feeling minah saleh nk bjemur pada hari tersebut sila jgn pakai toner masa tu..

Kalau ada sebarang pertanyaan blh tglkn komen di bawah.. InsyAllah kalau xbusy saya akan bls...

Jgn lupa.  Utk next entry saya nk cite cara buat lipstick & lip balm Sendiri...
Dari bunga & Buah..

Tunggu tau.

No comments:

Post a Comment