Friday 10 August 2012

Koleksi Haiwan Yang Pelik (Menarik!)

Sangat banyak sebenarnya haiwan pelik yang boleh ditemui di dunia ini. semuanya berkisar tentang haiwan yang kita sendiri tidak pernah melihatnya. Terdapat ratusan juta jenis spesis haiwan dalam dunia. Daripada sekecil-kecil serangga hingga sebesar-besar gajah dan paus. Banyak yang dah manusia jumpa dan ketahui, tapi tak dinafikan, masih ada yang baru dijumpai dan dianggap pelik dan aneh rupanya. Jom layan gambar haiwan pelik di bawah ini.



Axolotl

Spesis salamander yang berasal dari Mexico

Eye-eye

Spesies terancam dari Madagascar yang mempunyai gigi seperti tikus dengan jari yang panjang, dan mempunyai sama ekologi seperti burung belatuk. Ia adalah primat pada waktu malam yang terbesar di dunia.

Blobfish

Ikan laut dalam yang menghuni perairan sekitar Australia dan Tasmania.

Dumbo Octopus

Spesies sotong yang menyerupai gajah terbang ini hidup di laut dalam

Emperor Tamarin

Tinggal di barat daya Amazon Basin, Peru di timur, utara Bolivia dan di negeri-negeri barat Brazil Ekar dan Amazonas. Bulunya berwarna kelabu, dengan sedikit kekuningan di dada.

Hagfish

Hagfish menjadi perdebatan kerana ia tergolong dalam keturunan yang jauh lebih primitif daripada mana-mana kumpulan ikan. Menghasilkan lendir sebagai pertahanan diri menyebabkan saintis menamakan Hagfish sebagai haiwan paling menjijikkan diantara semua makhluk laut.

Komondor Dog

Spesies anjing yang mempunyai jumlah bulu paling banyak dalam keluarga kanine/serigala.

Pygmy Marmoset

Spesies monyet kerdil yang berasal dari kanopi hutan hujan Brazil barat, tenggara Colombia, Ecuador timur, dan timur Peru.

No comments:

Post a Comment